Din varukorg är för närvarande tom!
Villkor rådgivning
Allmänna villkor
Handläggarens digitala rådgivning
1. Tillämpningsområde
1.1 Dessa villkor gäller mellan HT Konsult AB (559518-2907), nedan “Handläggaren” och den som nyttjar någon av Handläggarens rådgivningstjänster, hädanefter kallad ”Kunden”.
1.2 Tjänsten omfattar tre nivåer av juridisk rådgivning:
- Gratis fråga: Kunden ställer en fråga kostnadsfritt och får svar i mån av tid, normalt inom 30 dagar.
- Akut fråga: Kunden ställer en fråga mot en avgift och får svar inom 72 timmar.
- Snabb fråga: Kunden ställer en fråga mot en avgift och får svar inom 7 dagar.
1.3 Respektive tider avser helgfri vardag om inget annat särskilt överenskommet.
2. Allmänna bestämmelser
2.1 När Kunden skickar in sin fråga accepterar Kunden dessa villkor.
2.2 För att köpa tjänster måste Kunden vara över 18 år och behörig att ingå avtal enligt svensk lag.
3. Tjänstens omfattning
3.1 Handläggarens rådgivningstjänster syftar till att ge information om gällande rätt utifrån den information Kunden tillhandahåller.
3.2 Rådgivningen som tillhandahålls av Handläggaren omfattar endast frågor som rör regler och krav enligt gällande lagstiftning avseende serveringstillstånd, försäljning av tobaksvaror, tobaksfria nikotinprodukter, elektroniska cigaretter samt livsmedelshantering. Rådgivningen inkluderar inte juridisk rådgivning utanför dessa områden eller rådgivning i andra rättsområden.
3.3 Svaret är inte avsett att användas som bevisunderlag i en rättsprocess eller i kommersiella sammanhang.
3.3 Rådgivningen utförs av jurist.
3.4 Vid behov av komplettering vid Akut eller Snabb fråga, inom ramen för frågeställningen, åtar sig Handläggaren att leverera sådan utan extra kostnad, tills dess att ett fullständigt svar föreligger. Handläggaren åtar sig dock inte att komplettera ett svar om komplettering behövs till direkt följd av att Kunden utelämnat information i den inskickade frågan.
3.5 Vid behov av komplettering vid Gratis fråga, åtar sig Handläggaren inte att leverera sådan.
3.6 Handläggaren har rätt att välja att inte besvara en fråga. I dessa fall erhåller Kunden full återbetalning för Tjänsten.
3.7 Om Kunden, efter att ha mottagit ett svar inom ramen för kostnadsfri eller fastprisrådgivning, önskar diskutera frågan vidare eller få ytterligare rådgivning i samma ärende, debiteras sådan fortsatt rådgivning enligt gällande timpris vid tidpunkten för uppdraget. Fortsatt rådgivning anses påbörjad när Kunden begär en fördjupning, komplettering utöver vad som anges i 3.4 eller vidare diskussion av tidigare besvarad fråga.
3.7 Kunden är medveten om att den juridiska rådgivningen som lämnas utförs efter bästa förmåga och att Kunden följer dessa råd på egen risk. Handläggaren ansvarar inte för direkta skador eller förluster hänförliga till användandet av tjänsten eller information som förmedlas i densamma, såvida inte sådan skada eller förlust har orsakats genom Handläggarens uppsåtliga handlande eller grova vårdslöshet. Handläggarens ansvar ska under alla omständigheter vara begränsat till ett belopp motsvarande vad Kunden erlagt för Tjänsten.
4. Leverans och betalning
4.1 Svar levereras till Kundens angivna e-postadress inom respektive tidsram.
4.2 Betalning för Akut och Snabb fråga sker via betalkort eller Apple Pay.
5. Ansvarsbegränsning
5.1 Om inte annat är avtalat, är Handläggaren inte ansvarig gentemot Kunden för fullständigheten eller riktigheten av den information som Kunden eller andra tillhandahållit Handläggaren i samband med utförandet av Tjänsten.
5.2 Handläggaren ansvarar inte för eventuella skador eller förluster som uppstår till följd av användning av rådgivningen.
5.3 Handläggaren ansvarar ej för hur Kunden använder eller tillämpar de beställda Tjänsterna och har heller inget ansvar gentemot tredje man för Kundens tillämpning eller användning.
5.4 Handläggaren ansvarar inte för eventuella ändringar och tillägg som Kunden gör i samband med de beställda Tjänsternas nyttjande.
5.5 Handläggaren ansvarar ej för eventuella brister och begränsningar i Kundens operativsystem och datormiljö. Det åligger Kunden att förvissa sig om att Kunden har erforderlig teknisk standard för nyttjande av de beställda Tjänsterna innan Avtalet ingås. Handläggarens Tjänster förutsätter att Kunden har erforderlig teknisk standard.
5.6 När Kunden använder tjänsten på sin dator, surfplatta eller annan utrustning lagrar Handläggaren information nödvändig för att tjänsterna ska fungera och för att Handläggaren ska kunna tillhandahålla webbplatsen och/eller tjänsten. Genom att besöka webbplatsen och/eller använda Tjänsterna godkänner Kunden att Handläggaren hämtar och sparar viss teknisk information (sk. Cookies, IP adress, tidpunkt, formulärdata etc.) på den utrustning som används för att besöka webbplatsen och/eller använda Tjänsterna. Information om detta finns på https://www.handlaggaren.se/privacy-policy/
5.7 Kunden har alltid möjlighet att neka användning av Cookies genom att ställa in det i sin webbläsare. Kundens användarupplevelse av webbplatsen och Tjänsterna kan komma att försämras när Kunden nekar Cookies, eftersom det kan göra att Kunden inte kan använda alla funktioner på webbplatsen och i tjänsten.
6. Hantering av personuppgifter
6.1 Handläggaren hanterar personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning (GDPR). Hur Handläggaren hanterar personuppgifter framgår av Handläggarens Policy som finns tillgänglig på http://handlaggaren.se.
7. Ändringar av villkor
7.1 Handläggaren förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor från tid till annan. Den senaste versionen finns alltid tillgänglig på hemsidan.
8. Distansavtal i enlighet med 2 kap. lagen om distansavtal (2005:59)
8.1 Informationen i punkt 9 i dessa allmänna villkor gäller endast då Kunden utgörs av en fysisk person som i sin egenskap av konsument anlitar Lawline för ändamål som faller utanför eventuell näringsverksamhet.
8.2 Genom att ingå Avtalet samtycker Kunden till att någon ångerrätt inte kan tillämpas när Tjänsten har fullgjorts, eller del av Tjänsten har fullgjorts.
8.3 Om Kunden vill ångra köpet eller beställningen måste detta meddelas till Handläggaren. Kunden meddelar detta genom e-post till info@handlaggaren.se om inte annat överenskommits.
8.4 Om Kunden utövar sin ångerrätt innan Tjänsten fullgjorts ska Kunden ersätta Handläggaren med en proportionell del av det avtalade priset till den del Tjänsten har fullgjorts. Kunden ska alltid ersätta Handläggaren för Tjänsten om den har levererats.
9. Kommunikation
9.1 Om inte Kunden har lämnat andra instruktioner får kommunicering ske med ordinarie e-post. Handläggaren påtar sig inte ansvar för skador som kan uppkomma genom sådan kommunikation.
9.2 Kundens spam- och virusfilter och andra säkerhetsarrangemang kan ibland avvisa eller filtrera bort legitim e-post från Handläggaren och Kunden ansvarar för att bevaka sin skräppost och meddela Handläggaren utan dröjsmål om Tjänsten inte har nått fram till Kundens e-post enligt överenskommelse.
10. Reklamation
10.1 Kunden har rätt att reklamera Tjänsterna om dess egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av svensk lag.
10.2 Reklamation ska ske skriftligen till Handläggaren utan dröjsmål.
11. Force Majeure
11.1 Parterna är befriade från ansvar gällande brott mot Avtalet orsakat av omständigheter utanför parts kontroll, såsom störningar eller avbrott i publika data- eller telenät, olyckshändelse, brand, åsknedslag, explosion, krig, upplopp, översvämning, naturkatastrof, arbetskonflikt (oavsett om den omfattar parts personal eller ej) eller ändrad myndighetsbestämmelse eller myndighetsingripande. För att en sådan omständighet ska få åberopas som befrielsegrund ska part underrätta den andre parten utan dröjsmål. Parts åliggande enligt Avtal återinträder så fort sådan omständighet som nämnts ej längre föreligger.
12. Tvistelösning
12.1 Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa villkor ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om parterna inte kan nå en överenskommelse, ska tvisten slutligt avgöras av svensk allmän domstol. Svensk lag ska tillämpas på avtalet och på eventuell tvist.